בשער-קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער בפייסבוק - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
דף הבית   |   על בשער   |   פעילויות בשער   |   ספר אורחים   |   צור קשר      רשימת תפוצה
 
 
 > שלח שאלה למומחה
 
 
 
     כל התחומים
     אסטרופיזיקה
     הנדסת חשמל
     הנדסת מזון
     כימיה
     פרקינסון
     ננוטכנולוגיה
     הנדסה
     מדעי המחשב
     כימיה
     ביולוגיה
     פיזיקה
     רפואה
     מתמטיקה
     מדעי הסביבה
     גיאוגרפיה
     מוט"ב
     הוראת המדעים
     אזרחות
     כלכלה
     היסטוריה
     משפטים
     פסיכולוגיה
     תנ"ך
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 > בשער האזרחות
 
 
 > הרצאות מומחים ברשת
 
 
 > רשימת תפוצה
 
 > חתום בספר האורחים
 
 > כניסה לשואלים רשומים
 
 
 > English
 
שאלה מספר 9091 - נזקי המלח לגוף תאריך: 22/9/2016
תחומי דעת:  רפואה  

שלום רב,

ידוע שמלח מעלה לחץ אוסמוטי ומצמיא ולכן שותים.

השתיה מאזנת את הלחץ האוסמוטי ומעלה לjץ דם. עודפי מלח וגם עודפי מים מופרשים על ידי הכליות, כך שבעיות אלו הן בעיות זמניות בלבד, אצל מי ששותה בכמות מספקת, כמובן.

כיום מזהירים מפני אכילת יתר של מזון מלוח וישנה דרישה להפחית את רמת המלח במזון תעשייתי.

אשמח לדעת מה הם נזקי המלח לגוף לטווח רחוק.

בתודה,

יעל בר

תשובה מאת: פרופ' שמעון ויצמן
   

ביום רגיל הכליה מסננת כ170 ליטר פלזמה ובהם כ23 מול של מלח.

כדי לשמור על אזון נוזלים בגוף הכליה צריכה לספוג 99.5% מהמלח שנפרש. באזור קליפת הכליה מתבצעת ספיגה מינימלית של כ 2% אבל היא המפתח לשמירת האזון בכמות המלח. תהליך זה נעשה דרך מערכת הורמונלית מורכבת ובעקר במערכת רנין-אנגיוטנסין.

לחץ דם הוא תוצאה של תפוקת הלב והתנגדות של כלי הדם (עורקים) הקפים. רמות נמוכות של נתרן גורמות לגירוי בהפרשת במערכת רנין אנגיוטנסין, עם התכווצות של כלי דם הקפים ועליה בלחץ דם. במצבים של עודפים גדולים של רכוז מלח אין הכליה מסוגלת להתמודד באופן מוחלט עם האתגר והתוצאה היא אגירת נתרן הגורמת לעליה בצבירת נוזלים ועליה בלחץ דם.

כמויות המלח בדיאטה המומלצים כיום במוסדות הבריאותה עולמיים הן כ5 גרם (כפית) ליום המכילה כ2.3 מיליגרם של נתרן.

בארצות הברית מעריכים שהצריכה היומית באוכלוסיה גבוהה בהרבה (כ3.5 מג). ארוחות מוכנות ומעובדות מכילות כמויות גדולות של נתרן ולכן לא מומלצות (מעבר לחומרים אחרים שמרכיבים אותן). ההמלצה להפחית בכמות המלח בתזונה כוללת אכילה של מוצרים טריים (ירקות ופירות) לבחור עד כמה שאפשר מוצרים דלים בנתרן ולהמנע מארוחות מוכנות.

לגבי שאלתיך בנושא סכנות הבריואתיות לטווח ארוך הקושרות ליתר לחץ דם - ניתן לומר שקיימת שרשרת של תופעות שמובילות בסופו של דבר לשני מצבים קשים:

א) ארוע מוחי

ב) ארועים לבביים (אי ספיקת לב ואוטם שריר הלב). 

אם כן, מניעה של יתר לחץ דם על ידי הרגלי חיים בריאים (תזונה מתאימה ופעילות גופנית) היא הדרך הרצויה. צריך לציין שמצבים שמתלווים ליתר לחץ דם (כגון השמנת יתר, עישון וסכרת) מעלים בצורה ניכרת את הסיכוים לתופעות הקשות שציינתי קודם.

אני מקווה שתשובתי עונה על שאלתיך.

בברכה
פרופ' שמעון ויצמן

רפואה/אפידמיולוגיה
אוניברסיטת בן גוריון

הוסף תגובה הדפס שאלה      שלח לחבר      שאלות מועדפות
שלח שאלה למומחה   |   שמור כדף הבית   |   הוסף למועדפים   |   תנאי שימוש באתר   |   Powered By Art-Up