בשער-קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער בפייסבוק - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
דף הבית   |   על בשער   |   פעילויות בשער   |   ספר אורחים   |   צור קשר      רשימת תפוצה
 
 
 > שלח שאלה למומחה
 
 
 
     כל התחומים
     אסטרופיזיקה
     הנדסת חשמל
     הנדסת מזון
     כימיה
     פרקינסון
     ננוטכנולוגיה
     הנדסה
     מדעי המחשב
     כימיה
     ביולוגיה
     פיזיקה
     רפואה
     מתמטיקה
     מדעי הסביבה
     גיאוגרפיה
     מוט"ב
     הוראת המדעים
     אזרחות
     כלכלה
     היסטוריה
     משפטים
     פסיכולוגיה
     תנ"ך
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 > בשער האזרחות
 
 
 > הרצאות מומחים ברשת
 
 
 > רשימת תפוצה
 
 > חתום בספר האורחים
 
 > כניסה לשואלים רשומים
 
 
 > English
 
שאלה מספר 9006 - איזה דלק יותר נקי? סולר בנזן או קירוסין? תאריך: 19/6/2016
תחומי דעת:  פיזיקה  
זוהי שאלת המשך, לצפייה בשאלה המקורית לחצו כאן
שלום רב ברצוני לדעת למה לא משתמשים בקירוסים כמקור אנרגיה להנעת רכבים כתחליף לסולר? הוא יותר נקי מסולר, ומזהם פחות. אז מה הסיבה? למה מרכבים גדולים/כבדים(אוטובוסים,טרקטורים,משאיות וכו)' מונעים ע"י סולר ולא בנזן? האם שריפת סולר נותנת יותר אנרגיה(בגלל שהשרשרת ההידרו פחמנית יותר ארוכה)? תודה

אני מבין שתהליך ההפרדה הוא דרך זיקוק ולכן אני מצפה שהדלק עם נקודת הרתיחה הגבוהה הוא מה שנשאר וזה סולר? ולכן אפשר להסיק שסולר יותר מלוכלך? וגם יותר מזהם לסביבה?

אגב... מזוט גם נוצר מתהליך זיקוק של נפט? מבחינת גודל שרשרת הפחמן הוא יותר צפוף מסולר?

תודה

תשובה מאת: פרופ' רפי סמיט
   

שלום, 

למען הנוחות - התשובות בצמוד לשאלות.

יש לציין עם זאת, כי הבנה מלאה יותר חייבת להיות מלווה בלימוד רחב יותר בגלל מורכבות השאלות.

איזה דלק יותר נקי? סולר בנזן או קירוסין?

ראשית, בנזן אינו דלק מקובל. זוהי תרכובת אורגנית רעילה מאד ומסרטנת החשובה בתעשייה הכימית האורגנית וריכוזה בדלקים אמור להיות נמוך מאד.  אני מניח שהשואל מתייחס לשם בנזין הרווח בישראל לדלק של מנועים של מכוניות רגילות בעלות מנוע הקרוי  על שם אוטו (הממציא).

סולר הוא השם המקובל לדלק המשמש למנועי דיזל (גם כן שם של ממציא המנוע) וקרוסין משמש לעתים למנועים כבדים אחרים כמו מנועים מסויימים של מטוסים.

הדלקים אינם "מלוכלכים"  דלקים אלו הם פרקציות בזיקוק של חומרי נפט בעלי טווח תכונות דומה, המשמשים למנועים המוזכרים לעיל. הדלקים הותאמו למנועים והחלפתם כרוכה בשינוי המנועים והתאמתם לדלקים שונים מהמקובל.

המושג דלקים "מזהמים"  מתייחס לפיכך לפליטות של המערכות מנוע-דלק, הנוגעות לתכונות של המנועים, תנאי העבודה בהם, השגת שריפה מלאה ולחילופין שחרור לסביבה  של חומרים שונים כמו פחמן חד חמצני ודו חמצני (כאן גז טבעי ישחרר פחות באופן יחסי כי יש בו יותר מימן המייצר מים בשריפה , המים אינם מזהם סביבתי).

יש עוד שאלות של פיח כאשר המנוע לא עובד נכון, תחמוצות חנקניות הנוצרות בטמפרטורות גבוהות ועוד.  בשנים האחרונות מצליחים לשפר את המנועים השונים כדי לשפר את תהליכי  שריפת הדלק ולפיכך לצמצם זיהומים סביבתיים.

למה לא משתמשים בקירוסים כמקור אנרגיה להנעת רכבים כתחליף לסולר? הוא יותר נקי מסולר, ומזהם פחות. אז מה הסיבה? למה מרכבים גדולים/כבדים(אוטובוסים,טרקטורים,משאיות וכו)' מונעים ע"י סולר ולא בנזן? האם שריפת סולר נותנת יותר אנרגיה(בגלל שהשרשרת ההידרו פחמנית יותר ארוכה)?

נצילות מנוע דיזל עם הסולר גבוהה יותר ולכן הוא משמש יותר  במכונות כבדות אבל היום גם במכוניות קטנות

אני מבין שתהליך ההפרדה הוא דרך זיקוק ולכן אני מצפה שהדלק עם נקודת הרתיחה הגבוהה הוא מה שנשאר וזה סולר? ולכן אפשר להסיק שסולר יותר מלוכלך? וגם יותר מזהם לסביבה?

כאמור אכן סולר  מזדקק בטמפרטורה גבוהה יותר  , גורם ליותר דו תחמוצת הפחמן אבל חסכוני יותר  במנוע דיזל לעומת בנזין במנוע אוטו.

מזוט גם נוצר מתהליך זיקוק של נפט?

מבחינת גודל שרשרת הפחמן הוא יותר צפוף מסולר? כן והוא דלק עם יותר פחמן לעומת מימן מהאחרים. השימוש בו הולך ופוחת כיוון שמנסים "לפצח" מולקולות כאלה כדי ליצור בעזרת מימן ממקורות שונים  דלק קל יותר והעולם צועד (במיוחד באירופה) לכיווני סולר.  מזוט משמש לעיתים בתחנות כח.

פרופ' רפי סמיט

הנדסה כימית
הטכניון

הוסף תגובה הדפס שאלה      שלח לחבר      שאלות מועדפות
שלח שאלה למומחה   |   שמור כדף הבית   |   הוסף למועדפים   |   תנאי שימוש באתר   |   Powered By Art-Up