בשער-קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער בפייסבוק - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
דף הבית   |   על בשער   |   פעילויות בשער   |   ספר אורחים   |   צור קשר      רשימת תפוצה
 
 
 > שלח שאלה למומחה
 
 
 
     כל התחומים
     אסטרופיזיקה
     הנדסת חשמל
     הנדסת מזון
     כימיה
     פרקינסון
     ננוטכנולוגיה
     הנדסה
     מדעי המחשב
     כימיה
     ביולוגיה
     פיזיקה
     רפואה
     מתמטיקה
     מדעי הסביבה
     גיאוגרפיה
     מוט"ב
     הוראת המדעים
     אזרחות
     כלכלה
     היסטוריה
     משפטים
     פסיכולוגיה
     תנ"ך
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 > בשער האזרחות
 
 
 > הרצאות מומחים ברשת
 
 
 > רשימת תפוצה
 
 > חתום בספר האורחים
 
 > כניסה לשואלים רשומים
 
 
 > English
 
שאלה מספר 7552 - פוטוסינתזה באורכי גל שונים תאריך: 16/01/2014
תחומי דעת:  ביולוגיה  , בוטניקה [ ביולוגיה ]  , ביולוגיה - 1  , ביוטופ, ביודע, ביוסיור, ביוחקר [ ביולוגיה - 1 ]  , פיזיולוגיה של הצמח [ ביולוגיה ]  

שלום רב,

במסגרת עבודת הביוחקר בדקו התלמידים שלי את עוצמת הפוטוסינזתה בפטרוזיליה ע"י מדידת פליטת החמצן במבחנות עטופות צלופן בצבעים שונים.

במבחנה שהייתה עטופה בצלופן השקוף הייתה כמות הפוטוסינתזה הגבוהה ביותר ובמבחנות שהיו עטופות בצלופן כחול ואדום הייתה פוטוסינתזה ברמה נמוכה (מעט יותר באדום מאשר בכחול).

בהנחה שהסיבה היא שצלופן השקוף העביר את כך אורכי הגל (גם הכחול וגם האדום ), אפשר להסביר את ההבדלים הנ"ל.

התוצאה שנראית לי לא הגיונית היא התוצאה במבחנה שהייתה עטופה צלופן צהוב: במבחנה זו התקיימה פוטוזינתזה ברמה גבוהה, קרובה לזו של הצלופן השקוף. קראתי שהכלורופיל דווקא מחזיר את האור הצהוב ולא בולע אותו. אם כן, מה יכול להיות ההסבר לתוצאה שקיבלנו? האם הצלופן הצהוב פועל בדומה לצלופן השקוף ומעביר אורכי גל נוספים?

תודה

תשובה מאת: ד"ר עידית גינזברג
   

שלום רב,

מאחר ואין תאור מפורט של המערכת הניסויית אני יכולה להתייחס בתשובתי רק לעקרונות של ניסוי שכזה. התוצאות המדווחות בשאלה של המורה שונות מהתוצאות המצופות.

1. צלופן שקוף מאפשר רמת פוטוסינתזה כמו במבחנת ביקורת ללא צלופן כלל.  

2. אורכי גל אדום וכחול מזרזים פוטוסינתזה ולכן הערכים עבור מבחנות אלו צפויים להיות גבוהים יותר מאלו שבמבחנות מסעיף 1 (ולא נמוכים יותר כפי שהתקבל בניסוי הכיתתי).

3. צלופן צהוב אמור לעכב פוטוסינתזה בהשוואה לזו המתקבלת במבחנות הביקורת בסעיף 1. אכן המורה צודק באבחנתו שהתוצאות עבור מבחנה זו לא הגיוניות.

ישנם מספר נקודות שיש לשים אליהן לב בניסוי כזה:

1. גם לעצמת האור ישנה השפעה על קצב הפוטוסינתזה. לכן, אם גיליון הצלופן היה עבה ובעל צבע כהה, עצמת האור שתעבור דרכו (ללא קשר לצבע) תהייה נמוכה ויתקבלו ערכים נמוכים בניגוד לצפוי. ההבדלים בין המבחנות ישקפו הבדלים בעצמת אור ולא באורך גל.

2. יש להקפיד שכל כלי הניסוי יהיו במרחק שווה ממקור האור. יש לקחת בחשבון גם אפשרות של התחממות המבחנות.

3. יש להקפיד שעלי הפטרוזיליה המחולקים בין מבחנות הניסוי יהיו זהים באיכותם. כלומר, באותה כמות ואותה דרגת "טריות" (שלב פיסיולוגי זהה).

4. למרות הנאמר בסעיף 3, ומאחר וישנה שונות בחומר ביולוגי - ובמקרה זה שונות בין עלה לעלה – יש להעמיד כל ניסוי במספר חזרות, לפחות שלוש מבחנות עבור כל עטיפת צלופן, ואז להשוות בין ממוצעי הערכים המתקבלים עבור כל צבע, זאת כדי להבטיח קבלת תוצאות מובהקות.

5. מצורף קישור להסבר נחמד בנושא עם קישורים נוספים

http://www.ehow.com/about_6614714_light-color-affect-photosynthesis_.html

בברכה

דר, עידית גינזברג

 

ד"ר עידית גינזברג
המכון למדעי הצמח
מינהל המחקר החקלאי - מרכז וולקני

הוסף תגובה הדפס שאלה      שלח לחבר      שאלות מועדפות
שלח שאלה למומחה   |   שמור כדף הבית   |   הוסף למועדפים   |   תנאי שימוש באתר   |   Powered By Art-Up