בשער-קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער בפייסבוק - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
דף הבית   |   על בשער   |   פעילויות בשער   |   ספר אורחים   |   צור קשר      רשימת תפוצה
 
 
 > שלח שאלה למומחה
 
 
 
     כל התחומים
     
     
     
     
     
     אסטרופיזיקה
     הנדסת חשמל
     הנדסת מזון
     כימיה
     פרקינסון
     ננוטכנולוגיה
     הנדסה
     מדעי המחשב
     כימיה
     ביולוגיה
     פיזיקה
     רפואה
     מתמטיקה
     מדעי הסביבה
     גיאוגרפיה
     מוט"ב
     הוראת המדעים
     אזרחות
     כלכלה
     היסטוריה
     משפטים
     פסיכולוגיה
     תנ"ך
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 > בשער האזרחות
 
 
 > הרצאות מומחים ברשת
 
 
 > רשימת תפוצה
 
 > חתום בספר האורחים
 
 > כניסה לשואלים רשומים
 
 
 > English
 
שאלה מספר 5777 - פחמימות גליקמיות תאריך: 19/8/2012
תחומי דעת:  ביולוגיה  , תזונה ובריאות [ ביולוגיה ]  , רפואה  

מהו פירוש המושג פחמימות גליקמיות


האם ניתן לדעת עפ"י חישוב או שזה מצריך בדיקת מעבדה ומכשור.

תשובה מאת:  אורית וייס
   

שלום

האינדקס הגליקמי הנו מדד המתאר את השפעת מזון פחמימתי על רמת הסוכר בדם לאחר צריכת המזון, כלומר, זהו מדד המתאר את קצב ספיגת הגלוקוז לדם.


ככל המזונות, הפחמימות נעכלות ומתפרקות במערכת העיכול לתת יחידות המבנה הבסיסיות שלהן- מה שמאפשר את ספיגתן מהמעי לדם. הפחמימות מתפרקות לגלוקוז.

על כן נקבע כי האינדקס הגליקמי של גלוקוז = 100 ואליו משווים את קצב ספיגת הגלוקוז שמקורו במזונות השונים.


למזונות פחמימתיים אינדקס גליקמי שונה כיון שקיימים גורמים שונים המשפיעים על קצב ספיגת הגלוקוז לדם הגורם לעליית רמת הסוכר: נוכחות סיבים תזונתיים במזון למשל מאטה את קצב ספיגת הפחמימות לדם ולכן גם קצב עליית רמת הסוכר תהיה איטית יותר. כך גם נוכחות שומן במזון מאט את קצב ספיגת הגלוקוז כיון ששומן שוהה זמן רב יותר בקיבה ולכן קצב פעולת הקיבה איטי יותר. גם לסוג הפחמימה יש השפעה,למקורה במזון ולרמת עיבוד הפחמימות בתעשייה.


ככלל, ההמלצה היא לצרוך מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך (מתחת ל-55) שכן אז רמת הסוכר בדם לא "תקפוץ" באופן חד (מה שיגרום לעליית רמת הסוכר ובעקבותיה עלייה ברמת האינסולין). כך למשל רצוי לצרוך לחם מקמח מלא עשיר בסיבים, תפוח עץ וקטניות.


נקודה נוספת הראויה לציון היא שמדד זה לא מתחשב בכמות הפחמימה הנצרכת- לא ניתן לצרוך כמויות גדולות של פחמימות בעלי אינדקס גליקמי נמוך ולחשוב שרמת הסוכר בדם לא תושפע....הרי בסופה של אותה ארוחה יותר פחמימות יספגו לדם.... על כן קיים מדד נוסף הנקרא מדד העומס הגליקמי המתייחס גם לכמות הפחמימה הנצרכת. הוא מחושב עפ"י נוסחה של חלוקת האינדקס הגליקמי ב- 100 והכפלה בכמות הפחמימות בארוחה. ככל שמדד זה נמוך מ- 10 מדובר בארוחה בעלת עומס גלוקוז נמוך.


מקווה שעניתי על השאלה.

בברכה

אורית וייס

MSc, RD- דיאטנית קלינית מוסמכת ומורה לביולוגיה בקרית חינוך "דרור".

אורית וייס
דיאטנית קלינית M.Sc, RD

הוסף תגובה הדפס שאלה      שלח לחבר      שאלות מועדפות
שלח שאלה למומחה   |   שמור כדף הבית   |   הוסף למועדפים   |   תנאי שימוש באתר   |   Powered By Art-Up