בשער-קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער בפייסבוק - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
דף הבית   |   על בשער   |   פעילויות בשער   |   ספר אורחים   |   צור קשר      רשימת תפוצה
 
 
 > שלח שאלה למומחה
 
 
 
     כל התחומים
     
     
     
     
     אסטרופיזיקה
     הנדסת חשמל
     הנדסת מזון
     כימיה
     פרקינסון
     ננוטכנולוגיה
     הנדסה
     מדעי המחשב
     כימיה
     ביולוגיה
     פיזיקה
     רפואה
     מתמטיקה
     מדעי הסביבה
     גיאוגרפיה
     מוט"ב
     הוראת המדעים
     אזרחות
     כלכלה
     היסטוריה
     משפטים
     פסיכולוגיה
     תנ"ך
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 > בשער האזרחות
 
 
 > הרצאות מומחים ברשת
 
 
 > רשימת תפוצה
 
 > חתום בספר האורחים
 
 > כניסה לשואלים רשומים
 
 
 > English
 
הפרעת קשב והיפראקטיביות: מחקר חדש בוחן כיצד משפיע פורמט הצגת הטקסט על הבנת הנקרא 15/07/2013
מחקר שנערך בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב מראה כי בעת מתן בחינה ניתן לשפר את המיומנות והיכולת של התלמיד על-ידי בחירת פורמט הטקסט המתאים לו
אוניברסיטת תל אביב   |   לחץ כאן למאמר המקורי   |   שאל שאלה אודות המאמר
תחומי דעת:  פסיכולוגיה  

רשימת קריאה

כפי שידוע לרבים מאתנו, הכנה לבחינות הבגרות, כמו גם למבחנים רבים אחרים, דורשת קריאה של טקסטים רבים. מרכיב חשוב ביותר בלמידה הוא הבנת הנקרא. הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) הינה הפרעה שכיחה בקרב ילדים, בני-נוער ומבוגרים המתאפיינת ברמות גבוהות של חוסר קשב, אימפולסיביות ו/או היפראקטיביות. מתוך כך, אחד הקשיים של רבים מהאנשים הלוקים ב-ADHD הוא קושי בהבנת הנקרא.

החוקרות פנינה שטרן ופרופ' לילך שלו-מבורך הפועלות במעבדת הקשב של בית ספר לחינוך ע"ש חיים וג'ואן קונסטנטינר ובית הספר סגול למדעי המוח, חקרו את הקשר בין קשב מתמשך להבנת הנקרא בקרב תלמידי תיכון עם הפרעת קשב ובלעדיה. מאמר שדיווח על המחקר הנ"ל התפרסם לפני מספר חודשים בכתב העת: Research in Developmental Disabilities.

 מטרה נוספת למחקר הייתה לבחון את השפעת ריווח הטקסט (ריווח רגיל לעומת ריווח כפול בין מילים ובין שורות) והמדיום בו הוצג הטקסט (הצגה על צג המחשב לעומת הדפסה על נייר).

 כצפוי התקבלו הבדלים מובהקים בהבנת הנקרא ובקשב מתמשך בין בני נוער עם הפרעת קשב לבין בני נוער ללא הפרעת קשב. כמו-כן התקבל קשר מובהק בין קשב מתמשך לבין הבנת הנקרא במדגם כולו, כלומר ככל שהיכולת לשמר קשב לאורך זמן היתה גבוהה יותר כך הבנת הנקרא היתה טובה יותר.

בין השורות

ממצא נוסף הבהיר כי עבור בני נוער בעלי יכולת גבוהה בקשב מתמשך הצגת טקסט בריווח רגיל על צג המחשב הניבה את התוצאות הטובות ביותר בהבנת הנקרא, ואילו עבור בני נוער בעלי יכולת נמוכה לשמר קשב לאורך זמן, הצגת טקסט בריווח כפול על גבי צג המחשב הניבה את הביצוע הטוב ביותר בהבנת הנקרא.

הפורמט האופטימאלי לשימור הקשב

פרופ' שלו-מבורך: "על פי ממצאי המחקר, כדי להתאים באופן יעיל את פורמט הטקסט לקורא, יש להתחשב ביכולת שלו לשמר קשב לאורך זמן. התאמה שכזו, שהינה קלה ונוחה ליישום בעידן הטכנולוגי הנוכחי, עשויה לשפר את הבנת הנקרא של קוראים עם רמות שונות של קשב מתמשך".

 




הוסף תגובה הדפס מאמר      שלח לחבר      מאמר מועדף
 
שלח שאלה למומחה   |   שמור כדף הבית   |   הוסף למועדפים   |   תנאי שימוש באתר   |   Powered By Art-Up